سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روغن تخم کتان ضد انواع بیماری

نظر

تخم کتان که به ان بذر کتان یا دانه ی کتان هم می گویند.گنجاندن روغن این دانه در سفره ی خود برای شما بسیار بسیار مفید می باشد تا انجا که می تواند سبب کاهش وزن شما شود همچنین استفاده ی موضعی از روغن این بذر بر روی پوست و مو،پوست و مو شما را سالم و سر زنده می کند در ادامه ی این مطلب توضیحات بیشتری درباره ی ارزش غذایی و موارد استفاده تخم کتان بیان می کنیم

جدول ارزش غذایی روغن دانه ی کتان

این موارد در هر 100 گرم سنجیده شده اند


کالری884کلسترول0

چربی کل100 گرم سدیم0

چربی های اشباع شده 9 گرم کربوهیدرات کل0

چربی های چند غیر اشباع 68 گرم فیبر رژیمی0 

چربی های اشباع نشده تک18 گرم شکر 0

چربی های مفید ترانس0.1 گرم

ویتامین A0

پروتئین0.1 گرم

کلسیم0

ویتامین D0

اهن0

ویتامین B-60

ویتامین B-120

منیزیم0

ویتامین C0

فواید روغن دانه ی کتان

1-سرشار از امگا 3

روغن کتان هم مانند دانه های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 سالم است. در واقع ، یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) حاوی 7196 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 است.بیشتر دستورالعمل ها حداقل 1600 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 ALA برای مردان و 1،100 میلی گرم برای زنان توصیه می کنند.فقط یک قاشق غذاخوری روغن دانه کتان می تواند نیاز روزانه شما به ALA را برآورده کند.اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی ضروری است و با مزایایی مانند کاهش التهاب،بهبود سلامت قلب و محافظت از مغز در برابر پیری همراه است.

اگر هر هفته از ماهی استفاده نمی کنید،روغن بذر کتان می تواند یک راه حل مناسب برای کمک به رژیم غذایی شما با اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز شما باشد.


2-به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک می کند.

اگرچه تحقیقات فعلی به مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات محدود شده است،اما برخی شواهد نشان می دهد که روغن بذر کتان می تواند به کاهش رشد سلولهای سرطانی کمک کند.

در یک مطالعه روی حیوانات، به مدت 40 روز به موش ها 0.3 میلی لیتر روغن بذر کتان داده شد. مشخص شد که از شیوع سرطان و رشد تومورهای ریه جلوگیری می کند و در یک مطالعه دیگر،نشان داده شد که روغن بذر کتان جلوی تشکیل سرطان روده بزرگ در موش صحرایی را می گیرد.

علاوه بر این،توسط چندین مطالعات دیگر نشان داده است که روغن بذر کتان رشد سلول های سرطانی پستان را کاهش می دهد.اگرچه این یافته ها امیدوار کننده هستند،اما تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر این روغن بر انسان لازم است.


3-سلامت قلب و عروق را تامین می کند.

چندین مطالعه نشان داده است که روغن بذر کتان می تواند برای سلامتی قلب مفید باشد. یک مطالعه در 59 نفر اثر روغن بذر کتان را با روغن گلرنگ مقایسه کرد.در این مطالعه ، مکمل یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن دانه کتان به مدت 12 هفته منجر به کاهش قابل توجه فشار خون نسبت به مکمل روغن گلرنگ شد. فشار خون بالا می تواند به سلامت قلب آسیب برساند ، زیرا فشار بیشتری را به قلب وارد می کند و آن را مجبور به کار بیشتر می کند. روغن بذر کتان همچنین ممکن است خاصیت ارتجاعی عروق را بهبود بخشد. افزایش سن و افزایش فشار خون به طور کلی با کاهش خاصیت انعطاف پذیری در ارتباط است. این مزایا احتمالاً به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب امگا 3 در روغن بذر کتان است ، زیرا نشان داده شده است که مکمل با آن مقدار امگا 3 خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.علاوه بر این،مطالعات متعدد نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 با بهبود فوایدی مانند کاهش التهاب و کاهش فشار خون ، سلامت قلب را بهبود می بخشد.


4-به درمان یبوست و اسهال کمک می کند.

روغن بذر کتان ممکن است در درمان یبوست و اسهال موثر باشد. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که روغن بذر کتان به عنوان یک ماده برای تقویت نظم روده ها عمل می کند،یک مطالعه دیگر،50 بیمار که دچار یبوست شده اند را تحت بررسی قرار داد،پس از چهار هفته ، روغن بذر کتان باعث افزایش تکرر حرکات روده شد.همچنین ، مشخص شد که این ماده به اندازه روغن زیتون و روغن معدنی موثر است.


5-سبب ترمیم پوست می شود.

روغن بذر کتان به افزایش سلامت پوست کمک می کند.در یک مطالعه کوچک،13 زن با مصرف روغن بذر کتان به مدت 12 هفته تحت بررسی قرار گرفتند.در پایان مطالعه،روغن دانه ی کتان سبب صافی و آبرسانی پوست شد، در حالی که حساسیت پوست به تحریک و زبری کاهش یافته بود. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که روغن بذر کتان نتایج مثبتی بر روی پوست داشته است. به موشهای مبتلا به درماتیت به مدت سه هفته روغن بذر کتان داده شد. نشان داده شد که این روغن علائم درماتیت آتوپیک ، مانند قرمزی ، تورم و خارش را کاهش می دهد.در کل، گزارش های متعددی حکایت از بهبود صافی و کاهش تحریک پوست پس از استفاده از روغن دانه ی کتان وجود دارد.


6-التهابات بدن را کاهش می دهد

به لطف اسید چرب امگا 3 موجود در روغن دانه ی کتان،روغن بذر کتان ممکن است به کاهش التهاب در افراد خاص کمک کند.

با این حال،یک تجزیه و تحلیل از 20 مطالعه نشان داد که روغن بذر کتان تاثیری در بهبود التهاب در همه ی افراد ندارد.با این وجود،میزان التهاب،در افراد چاق به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان می دهد که روغن بذر کتان دارای خواص ضد التهابی قوی است.همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که اثرات ضد التهابی روغن بذر کتان با اثرات روغن زیتون برابر است.


موارد استفاده

شما می توانید بذر کتان را به راحتی به عنوان انواع سس در مواد غذایی مختلف استفاده کرد.همچنین می توانید یک وعده (یک قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر) روغن دانه ی کتان را به اسموتی یا شیک اضافه کنید تا با کمترین تلاش مقداری روغن بذر کتان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بخاطر داشته باشید که روغن بذر کتان نباید برای پخت و پز استفاده شود ، زیرا نقطه ی دود زیادی ندارد و در اثر قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد می تواند ترکیبات مضر ایجاد کند.

جمع بندی

این روغن یک روغن فوق العاده مفید است و مصرف ان کارکرد مهم ترین اعضای بدن را بهینه می کند عامل ارزش غذایی این روغن امگا 3،پروتئین و ... می باشد.استفاده از این روغن در حد یک الی دو قاشق در روز ایمن است و می توانید از ان به عنوان عضوی ثابت از سفره ی خود بهره ببرید

صنایع غذایی طارومیس